dijous, de març 16, 2006

 

Crida a la mobilització i xerrada informativa de la USTEC contra la sisena hora i el Pacte per a l'Educació del tripartit



El regidor d'Ensenyament de l'Ajuntament de Mataró, Josep Comas, coherent amb les consignes i l'argumentari del seu partit, ICV, i del govern tripartit, ha traslladat a la nostra ciutat el suposat èxit de l'aprovació del Pacte Nacional d'Educació. Aquest pacte, fet d'esquenes al sindicat majoritari dels treballador(e)s de l'ensenyament català, la USTEC, suposarà la implantació d'una sisena hora als centres docents (primària) i el manteniment de privilegis per a l'escola concertada en detriment de la pública.

La USTEC no ha signat el Pacte, perquè en l'actual redactat, el Departament no acaba de de reflectir la voluntat d'impulsar l'educació pública. No hi ha garanties de revertir la fractura social existent entre els centres privats concertats i els centres públics, que compten amb una escolarització totalment diferenciada per classe social i origen cultural, en la qual els centres públics acullen la immensa majoria de l'alumnat immigrant, amb dificultats i amb risc d'exclusió social.

Respecte a l'augment d'una hora lectiva (la sisena hora) per a l'alumnat de primària, en realitat el Pacte estableix un subterfugi per finançar la sisena hora a l'escola privada concertada amb contractes programa, que se sumen al concerts ja dsignats en el tram de 3 a 6 anys i a l'augment de mòdul s en alguns d'aquests centres privats, En definitiva: un desviament de diners públics destinats a incrementar les subvencions als centres privats en detriment de dedicar-los a ampliar i millorar les condicions dels centres públics.

A més a més, cal tenir en compte que els resultats i el rendiment escolar no milloren amb l'allargament de la jornada, que ha estat un mecanisme de la patronal de les privades concertades per garantir la taxa de benefici; alhora, es defuig el debat real: la necessitat de revisar (reduir) les jornades laborals dels pares i mares (treballar menys per treballar tots i viure millor...).

Per contrastar els cants de sirena del tripartit, dijous 23 de març, a les 18.00 h.- de la tarda, al Centre Cívic Pla d'en Boet de Mataró (c. Sebastian Elkano 6), la USTEC ha organitzat una xerrada informativa amb el títol "Per què no hem signat? Pacte Nacional per a l'Educació. Serveis públic d'educació i sisena hora".

D'altra banda, la CGT ha cridat a la mobilització i avui s'ha concentrat davant de la Delegació d'Educació a Barcelona. El comunicat que han emès és el següent:

Centenars de centres han secundat el manifest contra la sisena hora a la primària i milers de mestres s’han concentrat contra aquesta mesura davant els serveis territorials de Barcelona, Tarragona, Girona, Lleida i Vallès Occidental.

No obstant això, la Consellera d’Educació ha continuat endavant en la seva postura intransigent que la primària pública tingui, en els dos propers cursos, una sisena hora diària per a l’alumnat.
Les desqualificacions del professorat i dels sindicats que ens hi oposem són de corporativisme i de por als canvis. Però, com qualificar de corporativisme el rebuig d’una mesura que se’ns presenta com a millora de la jornada lectiva dels i de les mestres?

És una manera d’eludir un debat de molta més transcendència: el futur i la qualitat de l’ensenyament públic. La sisena hora és la mesura més significativa d’un Pacte Nacional per l’Educació que crea un servei públic d’educació unificant les dues xarxes de centres públics i privats concertats mantenint l’actual status quo i, per tant, perpetuant la fractura social, conòmica i cultural de l’alumnat català.

La distorsió del llenguatge en parlar de doble xarxa de centres sostinguts amb fons públics per referir-se a centres públics (titularitat i gestió públiques) i centres concertats (titularitat i gestió privades) es consolida en aquest pacte per la via dels fets. Un servei públic d’educació en el qual els centres concertats no tindran un model públic i participatiu de gestió, ni el mateix sistema de selecció el professorat, ni els mateixos criteris d’admissió d’alumnes, ni controls públics de la despesa econòmica... I no podem oblidar que la immensa majoria de centres concertats tenen un ideari propi i uns objectius de benefici econòmic.

Som favorables a l’augment de plantilles i a la millora de les condicions d’aprenentatge i d’atenció dels nostres alumnes. Ens oposem a l’enganyifa i al populisme barat: si aquest curs no es podien augmentar plantilles i, en determinades circumstàncies, no s’han cobert baixes; per què el curs vinent 2.500 mestres seran destinats/ades a cobrir la sisena hora?

Per a la Federació d’Ensenyament de la CGT de Catalunya és molt més rendible pedagògicament reforçar les hores de classe i reduir les ratios que destinar més de la meitat de la plantilla a fer repàs i estudi una hora al dia. Finlàndia, estat de referència en l’informe PISA, té menys hores lectives i en jornada continuada. El Departament no fa cas dels professionals que treballem a les escoles públiques i que portem anys demanant augment de plantilles per rebaixar la ratio i poder atendre millor la diversitat (en això la pública va sobrada), millora i facilitats en els processos de formació del professorat, major vinculació directa al centre de professionals d’altres sectors,... Potser destinar els recursos econòmics i humans a això no és tant d’aparador?

També ens oposem a que la sisena hora a la pública sigui la torna perquè determinades privades tinguin accés, a més dels concerts, als contractes programes que els hi suposaran més ingressos públics a canvi d’una gratuïtat formal, que ja s’havia de produir ara. Ens els dos anys de govern del Tripartit la privada concertada ha experimentat un augment de dotacions del 8,5% i l’11,7%.
Quina nova partida pública es desviarà cap a la concertada el proper curs? És així com un govern progressista i d’esquerres entén la equitat en la distribució dels pressupostos públics? Aquesta és la manera de compensar els sectors més desafavorits?

És més en aquest servei públic d’educació, les mesures per als centres públics són obligatòries (el 80% de l’alumnat de primària farà sisena hora el curs vinent i la totalitat a l’altre) mentre per a la concertada són voluntàries (només 10 centres signaran els contractes programes el curs vinent i aquells que es neguin no deixaran de rebre el concert econòmic).

Malgrat la formalització del Pacte del 13 de març i la signatura protocolària del 20 de març, hem de mostrar el nostre rebuig de manera massiva, perquè no es tracta d’un simple augment de la jornada de l’alumnat o d’una mesu- ra electoralista. En el cas de moltes localitats i barris catalans suposarà la definitiva segregació de l’alumnat i la subsidiaritat dels centres públics.

La USTEC no ha signat l’acord, però com sindicat majoritari del sector té la responsabilitat d’aglutinar i impulsar mobilitzacions contra el Pacte i la sisena hora. De no fer-ho, serà tan responsable, com aquells que aquesta setmana han donat el si a l’acord. Esperem que la USTEC, no es renti les mans com Pilatos, surti de la seva passivitat i del seu tron mediàtic i cridi a les mobilitzacions contra el Pacte."


Comments: Publica un comentari a l'entrada

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?